کمبود کدام ویتامین ها با اختلالات روانی ارتباط دارد؟

کمبود کدام ویتامین ها با اختلالات روانی ارتباط دارد؟
ارتباط کمبود ویتامین ها و اختلالات روانی
به گفته پزشکان کمبود ویتامین ها در بدن علاوه بر مشکلات جسمی، موجب ایجاد اختلالات روانی مانند افسردگی و بیماری های روحی می شود.

ارتباط کمبود ویتامین ها و اختلالات روانی

ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن و ذهن لازم هستند که به درستی عمل کنند، اما بسیاری از مردم مقدار کمی از این مواد مغذی را در بدن دارند. کمبود ویتامین و مواد معدنی می تواند طیف وسیعی از مشکلات جسمی را ایجاد کند، اما آنها همچنین می توانند بر سلامت روان تاثیر بگذارند و حتی ممکن است موجب افسردگی، اختلالات اضطرابی و حالت خفیف در برخی از افراد شود. 

دانشمندان کمبود ویتامین D را با افسردگی و برخی بیماری های مزمن مرتبط می دانند، از جمله فشار خون بالا، دیابت و بیماری های خود ایمنی مرتبط می کند. ویتامین D برای جذب کلسیم مورد نیاز است، اما بسیاری از مردم به اندازه کافی آن را نمی گیرند. تصور می شود سبک زندگی مدرن حداقل بخشی از مسئولیت سطح پایین ویتامین D است که در هنگام تولید پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد. به نظر میرسد که طولانی مدت کار در ادارات با روشنایی مصنوعی، شیوه زندگی آرام و حتی استفاده بیش از حد از کرم های ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین D شود. مکمل ها ممکن است تنها راه حل برای افراد باشد، زیرا ویتامین D از غذا دشوار است.

دو محقق روان پزشکی دانشگاه کلمبیا در ماموریتی به منظور شناسایی علائم کمبود ویتامین و درمان نقص ویتامین در میان بیمارانی با مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند.

طبق گفته درو رمزی، ام دی، و فیلیپ موسکین، دکتر درو، هر دو روان پزشکان در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا، امروزه افراد دچار سو تغذیه هستند، اما سو تغذیه و کمبود ویتامین عوامل ریسک رایجی برای اختلالات روانی و مشکلات فکری هستند.

کمبود ویتامین ها

کمبود ویتامین ها چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

علائم کمبود ویتامین ها مربوط به افسردگی و دیگر اختلالات روحی چیست؟

پزشکان به تازگی مقاله ای در مورد روان پزشکی رایج مبنی بر مستندسازی بدن رو به رشد ادبیات مرتبط با رژیم غذایی برای سلامت مغز و خطر اختلالات روانی منتشر کرده اند.

فقدان ویتامین های ضروری می تواند بر افراد مبتلا به افسردگی و دیگر شرایط سلامت روانی به چند روش تاثیر بگذارد:

  • کمبود ویتامین ها می تواند نقشی در ایجاد اختلالات روانی و تشدید علائم داشته باشد.
  • کمبود خفیف ویتامین به نام عدم کفایت، می تواند توانایی بهبود بیماری روانی را به خطر بیاندازد.
  • علائم اختلالات سلامتی ذهنی می تواند منجر به تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین گردد.

علاوه بر این، تفاوت های ژنتیکی می تواند برخی افراد را بیشتر در معرض کمبود ویتامین خاصی قرار دهند و در نتیجه بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین ها و افسردگی و دیگر اختلالات روانی قرار می گیرند.

اختلالات روحی و روانی

افزایش اختلالات روانی با کمبود ویتامین ها

علائم کمبود ویتامین ها ناشی از افسردگی بیشتر به فولات و ویتامین های B6, B12, C, D مرتبط است. در مقاله ای نقش 9 ویتامین اساسی (B1، B2، B6، B9، C، A، D و E) در مسیرهای شیمیایی مغزی مورد بررسی قرار گرفته شد.

به گفته پزشکان، کمبود در هر یک از این 9 ویتامین ها می تواند علت اختلالات روانی، از جمله اختلالات روحی مانند افسردگی را ایجاد کند. اما کمبود این 3 ویتامین مرتبط با افسردگی است، B6، B9 (فولات)، و ویتامین 12B و نیز ویتامین های C و D هستند.

محققان دانشگاه کلمبیا برای هر کسی که مبتلا به افسردگی است، تست میزان فولات، ویتامین ب B12 و ویتامین D و احتمالاً ویتامین B6 را در خون را واجب دانسته اند. علاوه بر انجام آزمایش های خون برای کشف کمبود ویتامین، پزشکان باید ارزیابی های غذایی بیماران خود را انجام داده و به دنبال علایم بیشتر و علایم کمبود ویتامین باشند.

به عنوان مثال، کمبود ویتامین B6 نه تنها می تواند منجر به افسردگی شود، بلکه منجر به درماتیت، زبان متورم، میگرن، و درده چای مزمن می شود؛ کمبود ویتامین B 12 همراه با کم خونی، تحریک پذیری، خستگی، تنگی نفس و فشار خون بالا است.

کمبود ویتامین d

نقش کمبود ویتامین ها در ایجاد بیماری های روانی

کمبود ویتامین D چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

گیرنده های ویتامین D در مغز ثابت می کنند که این ویتامین خاص بر سلامت روان تاثیر می گذارد. چنانچه در این بخش از سلامت زرقلم می خوانید باور بر این است که نفوذ در مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که در هر چیزی از حالت روحی گرفته تا رفتارهای اجتماعی نقش ایفا می کند.

در حالی که هنوز مطالعات بر سر تعیین دقیق چگونگی تاثیر ویتامین D بر مسائل مربوط به سلامت روانی خاص انجام شده است، تعداد کمی وجود دارد که در حال حاضر مستندسازی شده اند.

کمبود ویتامین B12:

تغییرات فرم ذهنی:

تقریباً همیشه اشتباه تشخیص داده می شود . تغییرات ذهنی ناشی از ویتامین B 12 احتمالاً یکی از ویرانگرترین عواملی هستند که امروزه به طور کامل نادیده گرفته می شوند و به دلیل ادعاهای حرفه پزشکی، این تغییرات ذهنی بسیار گسترده تر از آن چیزی است که هر فرد تصور می کند.

ویتامین B 12، یک ماده مغذی ضروری است که برای سلامتی بسیار زیاد به آن نیاز دارید. اما چون شما می توانید مقادیر زیادی از ویتامین B 12 را در کبد خود ذخیره کنید، اغلب بعد از دریافت ناکافی 3 تا 5 سال طول می کشد تا علائم کمبودش را نشان دهید.

یعنی، اگر جذب در دوران کودکی کافی بوده باشد، در انبارهای کبدی ذخیره می شود.کل گستره تغییرات ذهنی از کمبود ویتامین B کامل ناشی می شود.

افسردگی

افسردگی با کمبود ویتامین b12 در بدن

پارستزیازی ها : بی حسی، خارش و (گاهی) درد که اغلب در اندام های پایینی رخ می دهد و گاهی به عنوان بیماری عروقی محیطی (PVD) یا نوروپاتی محیطی شناخته می شود.

آتاکسیا : سختی در راه رفتن.

دمانس : مراحل اولیه مشکلی که آن را "بیماری آلزایمر" می نامند. این زمانی است که افراد (معمولا مسن) فراموش کار می شوند و گاهی رفتارهای عجیب و غریبی می کنند مانند سرگردان شدن.

روانپریشی : می تواند بسیاری از جنبه های اختلالات روانی را در بر داشته باشد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب دچار اختلال روانپریشی" هستند و بسیاری دیگر دچار توهم، شنیدن صداها و غیره هستند.

منیزیم

منیزیم اغلب به عنوان ماده معدنی آرامش بخش شناخته می شود، زیرا منیزیم تاثیر مهمی در خلق و خو و سیستم عصبی دارد. برای عملکرد مناسب تقریبا هر فرآیند در بدن ضروری است. با این حال، تا نیمی از تمام بزرگسالان در معرض این مواد معدنی ضروری هستند، کمبود آن منجر به افسردگی، اضطراب، میگرن، فشار خون بالا و چندین بیماری مزمن می شود. اسفناج، شکلات تیره، ماهی های روغنی، موز و بادام همه در منیزیم غنی هستند. مکمل ها برای اکثر مردم ایمن هستند، اما دوزهای بالا (بیش از 500 میلی گرم) می توانند با بعضی از داروها ارتباط برقرار کنند.

اهن

کمبود آهن می تواند موجب ایجاد علائم مشابه افسردگی شود، از جمله خستگی ذهنی و فیزیکی، خلق و خوی کم و تحریک پذیری. در واقع، مطالعاتی در رابطه با کمبود آهن و افسردگی انجام شده است که کمبود آهن در زنان بیشتر از مردان است. تا حدود نیمی از زنان باردار سطح پایین آهن را حدس زده اند. کبد، گوشت قرمز، مرغ و ماهی بهترین منابع آهن است. با این حال، زنان باردار باید از کبد اجتناب کنند، زیرا مقدار زیادی از ویتامین A را می دهد که می تواند برای نوزادان متولد شود. منابع گیاهی از آهن عبارتند از لوبیا، پالس و غلات غنی شده.

سلنیوم

سلنیوم ماده معدنی با خواص آنتی اکسیدانی قوی است. برای سلامت روان، سوخت و ساز بدن و عملکرد سالم تیروئید ضروری است. سطوح ناکافی سلنیوم ممکن است باعث افسردگی، خستگی مداوم و افکار منفی شود. آجیل برزیل بهترین منبع سلنیوم است، اما همچنین در گردو، مرغ، گوشت گاو، ماهی و غلات کامل است. مکمل ها در دسترس هستند اما می توانند با بعضی از داروهای تجویزی، از جمله قرص های کنترل تولد، کورتیکواستروئیدها و داروهایی که برای کاهش میزان کلسترول استفاده می شود، ارتباط برقرار کنند، بنابراین قبل از مصرف مکمل های سلنیوم، با پزشک خود صحبت کنید.

اجتناب از افسردگی

کمبود ویتامین و مواد معدنی، گاهی اوقات همراه با افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی نیز می تواند منجر به بسیاری از شرایط سلامت مزمن شود. ویتامین D، ویتامین B، آهن، سلنیوم و منیزیم برای سلامت روان مورد نیاز است. در حالی که اکثر مردم می توانند از طریق مواد غذایی یا مکمل های کافی این مواد مغذی دریافت کنند، کمبود های جدی ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشند.

منبع : بخش سلامت زرقلم /م/د.و /thrivetalk.com
0